N O V I N K Y V L E G I S L A T I V Ě
Nová legislativa je vytvořena
pro vlastníky vozidel, ne proti nim
Zákony, které vyhovovaly v socialistickém státě a byly po desetiletí upravovány jen pomocí doplňujících předpisů, někdy dokonce v nesouladu s jinými zákony, jistě musely být nahrazeny obdobou moderní legislativy, běžné v okolních vyspělých státech, nezatížených experimentem socialismu. Pojďme se podívat na některé podstatné novinky, které nová legislativa přináší běžnému motoristovi. Něco z toho, co se nyní dozvíte, ještě možná není v registrech motorových vozidel uvedeno do praxe - jsou to poslední informace, získané na ministerstvu dopravy. Nový ředitel odboru schvalování vozidel a předpisů Ministerstva dopravy a spojů ČR, ing. Josef Pokorný, má zájem na informovanosti našich motoristů o novinkách v legislativě, a tak nám poskytl mnoho cenných informací.
Trvale vyřazené vozidlo
lze znovu zapsat do registru Jedna z podstatných změn se týká léta zažitého
faktu, že vozidlo trvale vyřazené z registru se navždy stává jen souborem
použitých součástek. Platností nové legislativy se trvalým vyřazením vozidla
jeho vlastník rozloučí pouze se svojí původní registrační značkou, ale
po splnění zákonných podmínek pro provoz vozidla na komunikacích může vozidlo
znovu přihlásit, a případně dokonce při předložení kupní smlouvy to může
provést rovnou nový vlastník. Technická způsobilost takovéhoto vozidla
je přitom posuzována podle předpisů, platných na území ČR v době první
registrace tohoto vozidla.
Technická způsobilost
vozidla nekončí jeho vyřazením z registru Schválení technické způsobilosti
jednotlivého vozidla začíná vydáním českého Technického průkazu a končí
prokazatelnou fyzickou likvidací vozidla nebo jeho neschválenou a nevratnou
přestavbou - nikoli jeho vyřazením z registru vozidel (dříve odhlášením).
Proto důležitou podmínkou pro možnost opětovné registrace vozidla je neztratit
Technický průkaz. V době, kdy je vozidlo vyřazeno z registru, lze totiž
obtížně dosáhnout vystavení jeho duplikátu. Tato možnost zcela zaniká po
pěti letech od data trvalého vyřazení, kdy jsou údaje o trvale vyřazených
vozidlech skartovány. Protože ale zákony nepůsobí zpětně, možnost opětovné
registrace se nevztahuje na vozidla vyřazená před datem 1. 7. 2001. O době
dočasného vyřazení vozidla z provozu rozhoduje jen jeho vlastník Nejen
sběratele veteránů budou zajímat okolnosti režimu dočasného vyřazení vozidla
z provozu, který plynule navázal na původní "depozita" dopravních inspektorátů,
zavedená od ledna roku 2000. Je to stav, kdy vozidlu zůstává původní registrační
značka, ale ta je spolu s OTP uložena na příslušném pracovišti okresního
úřadu nebo magistrátu. Vozidlo musí být uloženo mimo veřejné komunikace
a jeho vlastník neplatí povinné pojistné. Podle novely zákona 56 již není
doba dočasného vyřazení omezena, ale pozor! Na toho, kdo své vozidlo dočasně
vyřadil z registru v době platnosti původního znění zákona 56, tedy mezi
1. 7. 2001 a 5. 1. 2002, se vztahuje jednoleté omezení podle původního
znění § 13 zákona 56, a proto pokud nezačne vozidlo včas provozovat, měl
by v průběhu této jednoroční lhůty zaplatit pojistné na co nejkratší možnou
dobu, registrační značku a OTP za desetikorunový poplatek vyzvednout a
opět uložit ? již bez časového omezení. Jinak bude registrem vozidel vyzván
k předložení TP a vozidlo může být vyřazeno trvale z moci úřední, a jak
jsme si už řekli, ani to dnes není žádná tragédie. Dočasné vyřazení z registru
funguje v souladu s logikou: s obytným automobilem nebo s motocyklem v
zimě nejezdíte a máte jej kde uložit mimo veřejné komunikace? Pak není
problém odmontovat registrační značky, vyplnit žádost, vzít TP, OTP a spolu
s desetikorunovým poplatkem vše odnést na úřad. Rovnou také můžete zrušit
pojistku a pojišťovna vám pak vrátí nespotřebované pojistné. Až budete
chtít vozidlo opět provozovat, po předložení TP a dokladu o platném pojištění
dostanete za další desetikorunu vše zpátky. A jak postupovat, pokud vám
v době dočasného vyřazení vozidla propadla technická prohlídka? Takové
vozidlo je nutné dopravit do STK jinak, než po
vlastní ose. V protokolu
se objeví zápis o závadě ? nevyhovující evidenční kontrole z důvodu absence
registračních značek. Závada je ovšem odstranitelná na přepážce úřadu,
kam si pro OTP a značky dojdete. Úředník, který vám vydává deponované registrační
značky, má pravomoc skutečnost, že závada byla odstraněna, vyznačit v dokladech
od vozidla a na registrační značku také vylepí příslušné nálepky.
Evidenční kontrola chrání
kupce vozidla Novinkou je prý tolik diskutovaná evidenční kontrola vozidla.
Přitom se ale vlastně o žádnou novinku nejedná. Je to rutinní procedura,
která byla dříve běžná mimo termín technické kontroly, například při výměně
motoru nebo karoserie vozidla. Nekontroluje se při ní technický stav vozidla,
ale pouze fakt, zda vozidlo jako celek i jeho jednotlivé části (rám, karoserie,
motor) souhlasí s údaji v dokladech k vozidlu. Skutečnou novinkou je pouze
požadavek evidenční kontroly při přeregistraci vozidla na nového majitele.
Tento předpis byl motivován množícími se případy, kdy prodané vozidlo mělo
poměrně čerstvou technickou prohlídku, a tak se nový vlastník někdy dozvěděl,
že koupil vozidlo, které nesouhlasí s doklady, až téměř za dva roky při
další technické prohlídce. Proto je i vyžadováno, aby ten, kdo přistaví
vozidlo k evidenční kontrole, byl vždy kupující ? nový vlastník vozidla.
Tento fakt je i povinně vyznačen v protokolu o evidenční kontrole. Dalším,
veřejností s nelibostí přijatým faktem, je povinnost evidenční kontroly
do tří let od 1. 7. 2001 u všech registrovaných vozidel v ČR. Ono ale přitom
vůbec o nic nejde. Evidenční kontrola je odedávna povinnou součástí pravidelné
technické prohlídky. A také vy, kolegové veteránisté, můžete nechat doklady
a značky od svých dlouhodobě rozpracovaných miláčků v klidu v úschově okresních
úřadů. Evidenční kontrola je povinná pouze pro vozidla provozovaná, a tak
ji také pořídíte, až když se s nově restaurovaným vozidlem, které máte
registrované na běžných značkách, dostavíte na technickou prohlídku.
Výměna motoru podle
staré nebo nové legislativy Další novinkou je změna přístupu k číslu motoru.
Číslo motoru se v evidenci vozidel stalo nepovinnou položkou. Motor vozidla
je nyní považován z hlediska evidence za obdobný konstrukční celek jako
například převodovka, ale věc má dva háčky: Za prvé, číslo motoru se skládá
ze dvou částí. První část specifikuje typ motoru, tedy i obsah válců, provedení
motoru atd. Pokud nesouhlasí tato část čísla motoru s typovým označením
motoru podle homologace daného vozidla vyznačené v TP, jedná se o přestavbu
vozidla. Druhý háček, na kterém by špatně informovanému motoristovi mohly
zůstat viset nervy, je v tom, že jak už jsme si řekli, zákon nepůsobí zpětně.
Proto, aby bylo možné ve vozidle, registrovaném před 1. 7. 2001 libovolně
měnit motory (stejného typu, samozřejmě), je nutné nejprve po absolvování
evidenční kontroly požádat o výmaz čísla motoru z dokladů k vozidlu. Jinak
motor pro evidenční kontrolu zůstává identifikačním údajem, takže je možné
i
postaru po výměně motoru
absolvovat evidenční kontrolu a požádat o zápis nového čísla motoru do
dokladů. Doregistrace mopedů je liberální Předposlední novinkou, o které
se chci zmínit, je doregistrace vozidel, která dříve registraci nepodléhala.
Zákon pro ni stanoví termín do 30. 6. 2004 a týká se mopedů a samojízdných
pracovních a zemědělských strojů. Je třeba podotknout, že tato vozidla
jsou v zemích západní Evropy registrována odedávna. Opět se jedná jen o
vozidla provozovaná. Pokud tedy máte v kůlně zarovnaného mopeda tak, aby
se k němu potomek nedostal dříve, než si v patnácti udělá první řidičák,
klidně ho tam nechte. Nevystavujete se nebezpečí žádných sankcí ani prodlení.
Registraci v klidu provedete, až budete potřebovat vyjet. Budete k ní potřebovat
kromě mopeda v perfektním technickém stavu také doklad od vozidla. V případě
jeho ztráty vystaví
duplikát výrobce (v
případě mopedů Babetta zástupce Považských strojární pro ČR). Duplikáty
dokladu k mopedům Stadion a Jawetta vystaví okresní úřad podle schvalovacích
podkladů, vydaných Ministerstvem dopravy. Ale pozor: nelze registrovat
taková vozidla, která nebyla pro provoz v ČR nikdy schválena.
Honza Čejchan
veteran.cz
(Článek uveřejněn s laskavým
svolením časopisu Motorjournal)